* * * * *

utorak, 31. svibnja 2011.

UTOPIJA - 2.DIO: PUNK TURNEJE U JUGOSLAVIJI 1983/87


Sredinom osamdesetih svoje jugoslavenske mini turneje su održale punk grupe Anti Nowhere League, D.O.A., Angelic Upstarts, Exploited, UK Subs i G.B.H.

Anti Nowhere League su došli prvi, a njihov nastup u Moši 24.02.1983. godine mi je ujedno bio najbolji u seriji tih koncerata. Snimka tog nastupa je iste godine objavljena kao njihov prvi službeni koncertni album „Live In Yugoslavia". Na omotu ploče je bila jugoslavenska zastava koja u zvijezdi ima zemljopisnu kartu u plamenu, a preko svake psovke na snimci je kao neka "komunistička cenzura" snimljeno pištanje, tako da mi tako isprekidana muzika nije uopće bila slušljiva (na reizdanju na CD-u je to izostavljeno). Provokacija je bila više nego očita i mi smo je doživjeli kao omalovažavanje zagrebačke publike. Tada još nismo shvaćali da je ta provokacija bila uperena prema njihovoj javnosti u Engleskoj, a ne prema nama.
Sve te punk grupe su dolazile iz zemalja u kojima je komunizam kao ideologija prikazivan kao najveće moguće svjetsko zlo. Svojim turnejama po komunističkim zemljama i isticanjem komunističke ikonografije oni su željeli šokirati svoju javnost na isti način kao npr. Sid Vicious sa kukastim križem na majici ili Sex Pistols sa stihovima pjesme "God Save The Queen". Istina je da su te grupe dolazile kod nas sa predrasudama o tome kakav je ovdje život i da su mislili da ovdje žive siromašni ljudi u sivim kutama, ali isto tako je istina da su svi oni na kraju bili oduševljeni kada ih je u prepunim dvoranama, dočekala gomila punkera koja je znale sve njihove pjesme. Grupa D.O.A. je 1984.godine svirala u Ljubljani i Zagrebu, a na njihovom zagrebačkom nastupu se skupilo oko tisuću ljudi što je bilo puno više od njihovog uobičajenog prosjeka. Joey "Shithead" Keithley (pjevač i gitarista) je bio oduševljen Zagrebom i Ljubljanom. U intervjuima nakon koncerta je govorio kako su nakon njihovog dolaska iz Beča u Jugoslaviju, bili zatečeni i oduševljeni kako jedna komunistička zemlja izgleda prosperitetno. Čudio se kako su na ulicama bili dobri auti, kako su dućani bili puni zanimljivih stvari i kako ljudi ovdje dobro žive (kod nas se počelo kopati po kontejnerima tek onda kad nam je došao njihov kapitalizam i "balkanska demokracija"). 
1985. godine u zagrebačkoj Moši je nastupio legendarni hardcore punk band Exploited, u Kulušiću su svirali Angelic Upstarts, a te iste godine je u Moši svirala i Hazel O'Connor, koja je kod nas bila poznata po njenoj ulozi u filmu "Breaking Glass" iz 1980.godine. Imao sam dojam da je Hazel bila zatečena punkerima koji su divljački skakali ispred pozornice, a još veći šok je doživjela kad se legendarni zagrebački punker Fleki popeo na pozornicu i počeo je grliti. Neki kažu da je vikao da je voli, ali ja to nisam čuo.
Koncert grupe Angelic Upstarts nisam gledao u Zagrebu, ali sam zato bio na njihovom koncertu u beogradskom SKC-u. Više od samoga koncerta ostali su mi u sjećanju pijani punkeri koji su ispred dvorane pjevali: „Sprem'te se sprem'te pankeri, silna će borba da bude...“ Snimku toga koncerta band je objavio kao svoj službeni live album. I ova ploča je nazvana „Live in Yugoslavia“, a omot je očekivano izgledao kao Staljinovi propagandni plakati.

TOMI i KSENIJA su za Utopiju opisali turneju grupe UK Subs koja je 1986. godine održala svoje koncerte u Ljubljani, Beogradu, Subotici i zagrebačkom Kulušiću. Fotografije sa tih koncerta su snimili SILVIJE, BOŽIDAR i TOMI, a na jednoj fotografiji vidi se i Kečer, poznatiji kao Satan Panonski, kako pleše gol u publici.






__________________________________
SLJEDEĆA PRIČA: UNIVERZIJADA '87

21 komentar:

Unknown kaže...

Mala ispravka,The Exploited su posetili Jugoslaviju krajem oktobra 1985.
Ljubljana 26.10.
Zagreb 27.10.
Beograd 28.10.

Goran Polak kaže...

Po webu kruži podatak da je taj koncert bio 85-te, al organizator koncerta mi je potvrdio da je ipak 84-ta, što mi i odgovara jer sam bio na koncertu, a 85-te sam bio u vojsci...

Unknown kaže...

Nemoguce,taj organizator je pomesao godine,u Zagrebu su bili 27.10.1985.

Anonimno kaže...

Lijep pozdrav,
uživam čitajući iz prvog lica ono što sam prije čitao samo iz tiskovina. Nešto sam mlađi tako da sam ja u devedesetima prolazio kroz ono što ste Vi u osamdesetima, ali imam sestru Vaših godina pa mi se doimlje kao da sam i sam svjedočio istim događajima.
Tri stvari:
1. Imam britansko izdanje vinila ANL - Live in Yugoslavia i nema nikakve cenzure. U tinejđerskim danima sam to imao na kazeti iz pothodnika i isto se ne sjećam pištanja. Znači li to da je taj album izašao u izdanju nekih od jugoslavenskih nakladnika koje je bilo cenzurirano? Jugoton?
2. Joe Keithley na svom solo albumu Beat Trash iz 1999. ima spoken word stvar The Road To Yugoslavia u kojoj opisuje njihove dogodovštine na turneji koju opisujete u ovom tekstu. Jedan od simpatičnih dijelova je kada je zbog boravka u 1. razredu vlaka, a neimanja karata za isti, kondukter pozvao miliciju. Milicajac ih je optužio da su prljavi američki kapitalisti, doslovno im popljuvao pasoše, a na to je roadie Ian čiji otac je radio za Pentagon u to vrijeme odglumio kao da govori u nekakav komunikacijski uređaj i poviknuo: "Call the airstrike! Nuke this place!".
3. Fix iz Sköla je sada u Puli i vodi uspješnu vlastitu agenciju za kupoprodaju nekretninama.
Lijep pozdrav, Vedran.

Goran Polak kaže...

Na prvom izdanju ploče (1983.g) je sigurno bilo pištanje. Posudio sam je tada od frenda, snimio na kazetu, al i presnimio jer mi je zbog toga pištanja bilo neslušljivo. Sigurno nije bilo naše izdanje, jer da je bila dostupna u našim dućanima onda bi je i kupio... Valjda su to htjeli isfurati kao neku zajebanciju, pa kad su skužili da su sa tim sjebali ploču su odustali od toga. Fixa imaš puno po blogu. Postovi: Blitzkrieg, Loši dečki, Zagrebački punkeri I/IV...

Anonimno kaže...

Zdravo,
imam baš to originalno izdanje iz 1983. Interesantno je da se na wikipediji navodi da je CD verzija albuma editirana, a da originalno vinil izdanje nije dirano: http://en.wikipedia.org/wiki/Live_in_Yugoslavia
Sve u svemu ovo bizarno izdanje postaje još bizarnije. :)
Pozdrav, Vedran.

Goran Polak kaže...

Evo i ja sam malo prosurfao i neki čovjek isto spominje "biiip zvuk cenzure"ovdje: http://imotskenovine.hr/uz-koncert-anti-nowhere-league-osobni-punk-jubilej/

Anonimno kaže...

Ha ništa poslao sam upit ANL da nas razriješe muke. Možda spoznamo nešto novo. A Juraj pak iz Vašeg linka je čini mi se pomiješao godine. Ako se dobro sjećam ANL su bili na Fiju Briju 1997. i svirali su u 2005. ili 2006. Boogaluu. Vedran

Anonimno kaže...

Brzi su :)

Vedran
Hi there,
can you please help me with issue that bothers me and my friend. Is any vinyl version of Live in Yugoslavia censored? I have original ID records release from 1983., and there’s no beeps over curse words, but my friend claims that he had censored version, where every curse word was covered with pink noise. Thank you very much for the answer. Cheers, Vedran.

Anti-Nowhere League (Official)
Your friend is correct! There are cd versions that have many words bleeped out. Read some details here: http://en.wikipedia.org/wiki/Live_in_Yugoslavia

Vedran
Thank you for fast response. But he claims that he had censored version on cassette recorded from vinyl in eighties. So before CD release.

Goran Polak kaže...

Vedran, meni taj podatak nije uopće upitan, jer čak i da napišu da to nije tako izdano kak sam napisao, ja znam da je. Nisam u tekstu pisao o nekome drugom, nego o sebi, a ja znam što sam slušao i za to mi ne treba nečija potvrda. :)

Anonimno kaže...

Jao sorry ako ispada da tjeram mak na konac i što Vas gnjavim. Doista vjerujem da je tako kako tvrdite i zato bih volio saznati o kojem se izdanju radi te ukoliko okolnosti omoguće nabaviti ga. Sve u svemu hvala za info i još jednom isprike za davež. :) Pozdrav, Vedran.

Goran Polak kaže...

Ma ne daviš... Mene isto zanimaju takvi detalji. Pozdrav.

Anonimno kaže...

Evo i preostalih postova na temu: https://www.facebook.com/antinowhereleague/posts/10153128500555902?notif_t=like
Vedran

Goran Polak kaže...

Ploča je 1983. izdana u Engleskoj, Francuskoj, Njemačkoj i Španjolskoj, tri različite diskografske kuće, ali opet meni nikako nije logično da su bipove dodavali tek kad je izdano na CD-u i kada to više nije imalo nikakvog smisla. Ako su bipovi bili na prvoj verziji na CD-u, onda su sigurno bili i na verziji ploče koju su kopirali na taj CD. Kad naletim na frenda od koga sam tada posudio tu ploču ću ga pitati gdje ju je kupio. Možda je još i ima...

Goran Polak kaže...

Bolje ak ti se da pitaj preko fejsa Exploitede kad su točno svirali u osamdesetima u Zagrebu... da li 84-te ili 85-te... :)

Anonimno kaže...

Imam dojam da im je svima to razdoblje života i stvaranja nedostižno (izbrisano) za bilo kakve kontemplacije. :)
Hvala na razgovoru. Vedran

Anonimno kaže...

http://www.yugopapir.com/2015/11/jesen-1985-exploited-u-jugoslaviji.html

Anonimno kaže...

exploited su bili u jesen 85 sigurno

Anonimno kaže...

Ha, gle, moje fotke s koncerta UKSubs! Polak, javi se silvio.osim at gmail.com

Милан Јосић kaže...

Jel' gledao neko Discharge u Ljubljani 1982?

Unknown kaže...

Gledao ali 1981 (između katoličkog božića i nove godine 26. ili 27.XII